Escola de transport públic: propostes de serveis ferroviaris i anàlisi crítica del Pla de Rodalies 2026-2030

juny 05 2026

juny

05

2026

El futur de Rodalies no depèn només de les obres: també depèn del servei que decidim oferir.

La coordinació horària, els intercanviadors i les vies d’apartat poden transformar la xarxa sense esperar dècades a noves infraestructures.

El Pla de Rodalies incorpora millores necessàries, però continua deixant en segon terme actuacions clau per augmentar la capacitat ferroviària.

El passat 28 de maig va tenir lloc la darrera edició de l’Escola de Transport Públic, sota el títol El futur de Rodalies: alternatives i propostes de servei

Habitualment, celebrem l’escola durant la tardor, però la greu crisi de fiabilitat que travessa actualment el sistema ferroviari català ens va portar a avançar-ne la convocatòria. Davant d’una situació que afecta diàriament milers de persones usuàries, considerem necessari generar espais de debat i proposta que ajudin a construir alternatives i a definir prioritats de futur.

La sessió va comptar amb les intervencions de Pol Méndez Millet, tècnic de mobilitat de la PTP, i Adrià Ramirez Papell, president de l’entitat, que van abordar el futur de la xarxa ferroviària des de dues perspectives complementàries: la definició dels serveis que necessita Catalunya i l’anàlisi crítica del Pla de Rodalies 2026-2030.

La mobilitat ha de definir el servei i aquest les infraestructures, no a l’inrevés


Durant la primera part de la sessió es va recordar la proposta de serveis ferroviaris per a Catalunya que planteja millores a curt termini (2027) i s’hi va afegir una visió de futur basada en una idea central: abans de planificar noves infraestructures cal definir quin servei volem oferir a la ciutadania. I amb aquesta premissa s’encara la proposta, posant l’accent en la fiabilitat, la capacitat, la coordinació horària, els intercanviadors i l’aprofitament de les infraestructures existents. Una proposta que respon a la pregunta “quines Rodalies es mereix Catalunya?”.

Seguidament, es va presentar una anàlisi crítica del Pla de Rodalies 2026-2030. Tot i valorar positivament actuacions com el desdoblament de l’R3, la millora d’estacions o la renovació de material mòbil, no va passar desapercebut que el Pla té grans mancances. Es va assenyalar com a una de les principals crítiques al pla el fet que destina una part molt important dels recursos a actuacions urbanístiques i d’integració urbana, mentre que moltes intervencions de capacitat i explotació ferroviària continuen pendents.

La sessió es va tancar amb un debat obert amb les persones assistents, posant el detall les presentacions fetes, com per exemple els canvis proposats per l’R16 i l’R17 o la manca d’un pla d’explotació pel Pla de Rodalies.

El vídeo complet ja es pot consultar al canal de YouTube de la PTP.

També et pot interessar...